30 Eylül 2011 Cuma

HUMK tarifeleri yayınlandı

Günaydın arkadaşlar,

RG'de bugün, bilirkişi, tanık, hakem ve gider avansı tarifeleri yayınlanmış. 1 Ekim'de yürürlüğe giriyor, ona göre.

Ayrıca, Rekabet Kurulu'ndan izin alınması gereken birleşme ve devralmalara ilişkin de bir tebliğ var.

Buyrun: http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/09/20110930.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/09/20110930.htm

Bilirkişiler için önceden böyle bir tarife var mıydı? Yani ben hiç duymadım ve denk de gelmedim ama şurda kaç yıl oldu ki zaten :)

Bunu şu yüzden soruyorum, tarifeye göre bu ücret en fazla asliye ticaretlerde, o da 300 lira olabiliyormuş. Yüzlerce liralık ücretler vardı, ne oldu onlara? Böyle bir tarife vardı da ücretler ona rağmen yüksek idiyse, yeni tarifeyi umursamayıp önüme bakacağım.

Fakat ilk defa çıkıyorsa, Kanunkoyucu'nun amacının, bilirkişiliğin bir meslek olmasının önüne geçmek olduğunu düşünebilir miyiz?

Sözkonusu bilirkişilik olunca, düşük ücret almanın "yan (!) gelirlere daha fazla yol açacağı" yönünde bir görüşe katılmıyorum. Yan gelir alanlar zaten ihtiyaçları olduğundan almıyordu, bu bir dünya görüşü meselesidir. Fakat bu kadar düşük tutulmasını da ilginç buldum. Açıkçası hoşuma da gitti. Çünkü bilirkişi ücreti çok ciddi bir külfet oluyor pek çok zaman. Hele işçi vekilleri için.

Yalnız bu kanunkoyucunun Yargı için iyi bir şeyler yapmasını gerçekten hayret verici buluyor ve altında bir mana aramaya devam ediyorum. Mükremin Abi'den geliyor: "Kesin kötü bişey dedi bu."

*
Haaah, ben dedim size, bunlar kaşıkla verdiğini kepçeyle alır diye...

Gider Avansı Tebliği'nden bildiriyorum: Dava açarken üstümüzde ne var ne yok tüm ağırlıklarımızdan kurtulacağız zaten.

Şöyle ki:

Gider avansı miktarı
MADDE 4 – (1) Davacı,

a) Taraf sayısının beş katı tutarında tebligat gideri,
b) Dava dilekçesinde tanık deliline dayanılmış ve tanık sayısı belirlenmiş ise tanık sayısınca tanık asgari ücreti ve tebligat gideri; tanık sayısı belirtilmemiş ise en az üç tanık asgari ücreti ve tebligat gideri,
c) Dava dilekçesinde keşif deliline dayanılmış ise keşif harcı avansı ile birlikte 75 TL. ulaşım gideri,
ç) Dava dilekçesinde bilirkişi deliline dayanılmış ise Bilirkişi Ücret Tarifesinde davanın açıldığı mahkeme için öngörülen bilirkişi ücreti,
d) Diğer iş ve işlemler için 50 TL,

toplamını avans olarak öder.

Bilginiz olsun. Dava dilekçesinde tüm delillerin bildirildiği yetmedi (ki bunu sevmedim zaten) bir de masrafları tamamlayacağız. Bir de, tanık sayısı bildirilmemişse en az 3 tanık ücreti diyor. İki tanıktan fazla dinleyen kaç hakim kaldı ki?

Harcanmayan avansı geri alabiliyormuşuz. Ama şu var, diyelim ki benim tanık masrafım fazla geldi, çünkü 3 tanık bildirmiştim ama hakim ikisini dinledi. Ama keşif ücretim eksik kaldı. Eksik kısmı içeride kalan tanık parasından tamamlayabiliyor muyum yoksa müvekkilden yeniden ayrıca masraf istemem mi lazım? Biri bana anlatsın.

Yani aslında düşününce bu da o kadar da kötü değil mi bilemedim... Müvekkile farklı zamanlarda yok bilirkişi yok keşif yok bilmem ne diyeceğine, "dava açıyoruz kardeşim boru değil, bunları ödemezsen davan açılmaz, senin bileceğin iş." diyerek tüm masrafları tek kalemde alıyorsun. Giderek ısınıyor muyum ne? Bilemedim.

Çok sevgiler,
Göksun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder