Yeniden merhaba,
Geçenlerde Eczacılık Kanunu değişmişti ve ben onu okumuştum. Ama nedense buraya koymak aklıma gelmedi. Aşağıda kanunun yeni halini bulabilirsiniz.
Özetle, genç eczacılar için son derece rahatsız edici bir kanun olduğunu düşünüyorum. Eczane açma konusundaki yeni düzenlemelerin, mesleğin geleceğini kurtarmak amaçlı olduğu iddia ediliyor. Fakat gelin görün ki, daha geçen hafta iki yeni eczacılık fakültesinin kurulmasına daha karar verildiği yayınlandı.
Eczacıların mesleklerine ilşkin kaygılarını anlıyor ve buna saygı duyuyorum, fakat bunun yolu artık eczacı sıfatını haiz olmuş insanların diplomalarını gömmesini sağlamak mıdır? Madem mesleğinizin peşindesiniz, yeni fakülte açılmasını engelleyinsenize? Okulunu kazanıp okuyup bitirmiş insanın günahına girmek, ayıbın daniskası.
50 yaş üstü eczacıların kanunu olmuş bu.
Burası Vahşi Ortadoğu. Biz burada gençleri ve parasızları sevmeyiz.
Buyrun, okuyunca siz de sevmeyeceksiniz...
(Ya arkadaş delirdim deliricem, yazıyı Blogspot arayüzünde yazsan satır arkaları beyaz oluyor, yok Word'de yazıp kopyalasan boşluk hataları çıkıyor... Bir huzur içinde yazamadım bu ne lan! Zaten asabiyim şimdi kafa göz giricem ha bilgisayara. Te Allaam ya nelerle uğraşıyoruz...)
(Ya arkadaş delirdim deliricem, yazıyı Blogspot arayüzünde yazsan satır arkaları beyaz oluyor, yok Word'de yazıp kopyalasan boşluk hataları çıkıyor... Bir huzur içinde yazamadım bu ne lan! Zaten asabiyim şimdi kafa göz giricem ha bilgisayara. Te Allaam ya nelerle uğraşıyoruz...)
***
Kanun Numarası : 6197
Kabul Tarihi : 18/12/1953
BİRİNCİ BÖLÜM
Eczacılar
Madde 1 – (Değişik: 17/5/2012-6308/1 md.) Eczacılık;
hastalıkların teşhis ve tedavisi ile hastalıklardan korunmada kullanılan tabii
ve sentetik kaynaklı ilaç hammaddelerinden değişik farmasötik tipte ilaçların
hazırlanması ve hastaya sunulması; ilacın analizlerinin yapılması, farmakolojik
etkisinin devamlılığı, emniyeti, etkinliği ve maliyeti bakımından gözetimi;
ilaçla ilgili standardizasyon ve kalite güvenliğinin sağlanması ve ilaç
kullanımına bağlı sorunlar hakkında hastaların bilgilendirilmesi ve çıkan
sorunların bildiriminin yapılmasına ilişkin faaliyetleri yürüten sağlık
hizmetidir.
Eczane
açmak ve işletmek ile ecza deposu mesul müdürlüğü yapmak için eczacı olmak
şarttır. Eczacı; ilaç üretim tesisi, kozmetik imalathanesi, ilaç Ar-Ge merkezi
gibi müesseseleri açabilir veya bu tür resmî ya da özel müesseselerde mesul
müdürlük yapabilir.
· Eczacının
doğru düzgün bir tanımının verilmesi anlamında faydalı bir değişiklik. Eski
halinde, tanım olmadığı için, eczacının ne olduğu ve hukuki menfaati konusunda
ihtilaf olabiliyordu. Eczacının yaptığı
işin sadece ilaç alıp satmakla sınırlı olduğu savunulabiliyordu. Böyle olduğu
iyi olmuş, aferin.
Madde 2 –
Türkiye Cumhuriyeti hudutları içinde eczacılık yapabilmek için aşağıdaki
vasıfları haiz olmak şarttır:
A)
Türk vatandaşı olmak;
B)
Türkiye Eczacı Mektep veya fakültelerinden diplomalı olmak veya yabancı
memleketlerdeki eczacı mektep veya fakültelerinden diplomalı olup da 3 üncü
madde gereğince ilmi hüviyetini ispat etmiş veya imtihanı kazanmış olmak;
C)
Diplomaları Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletince tescil edilmiş olmak;
D)
Bu kanunun 4 üncü maddesinde yazılı hallerden biri bulunmamak.
Madde 3 – Yabancı memleketlerdeki eczacı mektep veya
fakültelerinden diplomalı olan Türk vatandaşı eczacılar Türkiye'de sanatlarını
yapabilmek için:
A)
Program ve tahsil müddeti bakımından Türkiye Eczacı Mektebi veya fakültelerine
muadil olan yabancı eczacı mektep veya fakültelerinden diplomalı iseler eczacı
mektebi veya fakültelerince teşkil edilecek bir jüri önünde ilmi hüviyetlerini
ispat etmeye;
B)
Tahsil müddeti Türkiye Eczacı Mektebi veya fakültelerinin tahsil müddeti kadar
olmakla beraber tahsil programlarında Türkiye Eczacı Mektebi veya
fakültelerinin derslerinden bazıları bulunmıyan veya bulunmakla beraber daha az
bir müddet içinde okutulan veya müddet az olduğu halde tahsil programı aynı olan
yabancı memleketler eczacı mektebi veya fakültelerinden diplomalı iseler aynı
şekilde kurulacak bir jüri önünde eczacı mektebi veya fakülteleri tarafından
ayrıca tesbit edilecek bir programa göre imtihan vermeye;
C)
Gerek tahsil müddeti ve gerek tahsil programları Türkiye Eczacı Mektebi veya
fakültelerinin müddet ve programlarından eksik olan yabancı memleketler eczacı
mektebi veya fakültelerinden diplomalı iseler eksik kalan müddet ve
programlarını Türkiye'de tamamladıktan sonra (B) bendinde bildirilen imtihanı
vermeye;
Mecburdurlar.
Sağlık
ve Sosyal Yardım Vekaletince bu gibilerin diplomaları ancak ilmi hüviyetin
ispatından veya imtihanın kazanılmasından sonra tescil olunur.
Madde 4 – (Değişik: 23/1/2008-5728/167 md.) Aşağıda yazılı
haller eczacılık yapmaya manidir:
A)
Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile;
kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin
güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık
suçlarından hapis cezasına mahkûm olmak.
B)
Başka memleketlerde sanatını icradan menedilmiş olup bu muamelenin haklı olduğu
İcra Vekilleri Heyetince kabul edilmiş olmak;
C)
Sanatını yapmasına mani iyileşmez bir hastalığı bulunmak;
Ç)
Sanatını yapmasına mani olacak derecede iki gözü rüyetten mahrum olmak.
Madde 5 – (Değişik: 17/5/2012-6308/2 md.) Serbest eczaneler,
eczacılık yapma hakkını haiz bir eczacının sahip ve mesul müdürlüğünde
yönetmelikte belirlenen belgelerle il sağlık müdürlüğünce düzenlenmiş ve
valilikçe onaylanmış bir ruhsatname ile açılır. Ruhsatname konusunda meydana
gelecek sorunların çözüm yeri Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumudur.
·
Kurumun kendisi yok adı var… Bu konuya
şimdilik girmiyorum. Kurulunca bol bol girerim.
“Meydana
gelecek sorunların çözüm yeri” olarak uygulanırsa, bu kurum eczacı odalarının
“şikayet edildiği” ve haliyle de odalar üzerinde vesayet kullanan bir yer
haline gelir. Yönetmelik’te, kurumun şikayet mercii değil fakat davada taraf
sıfatı olduğuna ilişkin bir ifade kullanılması uygun olur.
Eczane
açmak, devretmek veya başka bir yere nakletmek isteyen eczacılar, bulunduğu
ilin sağlık müdürlüğüne dilekçe ile başvurur. Eczane açmak isteyenlerin
belgelerinin tam olması hâlinde ruhsatname düzenlenir. Düzenlenen ruhsatnameler
Sağlık Bakanlığına, Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumuna ve Türk Eczacıları
Birliğine bildirilir. Eczaneler için belediyeden ayrıca bir iş yeri ruhsatı
alınması ve belediyeye harç ödenmesi gerekmez.
·
Odalar devreden çıkıyor mu? O zaman ilk
fıkra iyice anlamlı oldu şimdi.
Serbest eczane sayıları, ilçe sınırları içindeki
nüfusa göre en az üç bin beş yüz kişiye bir eczane olacak şekilde düzenlenir.
Hiç eczanesi olmayan yerleşim birimlerinde nüfus kriterine bakılmaksızın bir
eczanenin açılmasına müsaade edilir. Ancak bu şekilde açılan eczanelerin başka
yerlere naklinde nüfus kriteri işletilir. Eczanelerin aynı ilçe içerisindeki
nakillerinde nüfusa göre eczane açılması kriteri uygulanmaz.
· Yaz-kış, gündüz-gece nüfusları nasıl
oranlanacak? Tüm sene/tüm saat dilimleri ortalaması mı alınacak? Adalar
eczaneleri kışın ne yapacak ya da Kadıköy Merkez’deki eczaneler iyice mi
rakipsiz olacak? N’apıyosunuz siz?
Doğal
afet ve mücbir sebep nedeniyle nüfus azalması hâlinde o yerleşim yerinde
bulunan eczanelerin naklinde nüfusa göre eczane açılması kriteri uygulanmaz. Bu
hâlin tespit ve ilanı Sağlık Bakanlığınca yapılır.
Eczane açılmasına ilişkin kriterler
belirlenirken ilçelerin sosyoekonomik gelişmişlik sıralamasına göre
sınıflandırma yapılır. Bu sınıflandırmaya göre ilçelere ilçe katsayısı verilir.
Eczacılara, o ilçede mesleki faaliyetlerini sürdürdükleri yıl sayısı ile ilçe
katsayısının çarpımı kadar hizmet puanı verilir. Eczacı birden fazla ilçede
çalışmış ise hizmet puanları toplanır. Hizmet puanı hesaplanırken ilçe
katsayısı, doktora yapmış olanlar için dörtte bir oranında artırılarak
uygulanır. Eczacılara, meslekte geçirilen toplam yıl sayısı ile eczacının
hizmet puanı çarpımı sonucu tespit edilen yerleştirme puanı verilir.
· Bu
fıkra zaten olduğu gibi facia. Sosyoekonomik gelişme seviyesinin eczacıyı
etkilemesi de nedir, eczacı Habipler’de okuma yazma kursu mu açsın ne yapsın? İyice
sınıflaştırın herkesi, Fener-Kalamış ve Sultançiftliği eczacıları ayrı
gezegenlerden çünkü.
Nüfus kriterlerine göre eczane
açılabilecek yerler, her yıl en az iki kez olmak üzere Sağlık Bakanlığınca ilan
edilir. İlan edilen yerlere müracaat eden adaylardan yerleştirme puanı en
yüksek olanlar eczane açma hakkı kazanır. Yerleştirme puanının eşit olması
hâlinde kura çekilir.
· Fıkranın
anafikri: “Biz burada genç eczacıları sevmeyiz.” Bu fıkrayı hafifletmek için yapılabilecek tek şey, Kanun’un yürürlüğe girdiği
an itibariyle tüm eczacıları sıfırdan başlatmak olur. Yeni olmayanlar çok tepki
gösterir ama olması gereken bu. Aksi takdirde, bir genç eczacı hiçbir zaman
Cerrahpaşa’da eczane açamayacak, buna yeterli sermayesi olsa bile. Yani
kapitalizminiz bile doğru düzgün değil, tebrikler.
Eczanesini devretmiş bir eczacı yeni bir
eczane açmak istediğinde yerleştirme puanı yarı oranında düşürülür.
· Bu
fıkrayı düzenleten, yeni eczanelerin eskilerin "içinde" açılması
korkusu mudur?
Eczacıların sıkıntıları konusunda o kadar haklıyken kendini bu
kadar haksız konuma düşürmek, takdire şayan bir performans.
Serbest
eczanelerde, reçete sayısı ve/veya ciro gibi kriterlere göre belirlenen sayıda
ikinci eczacı çalıştırılması zorunludur.
· Yönetmelikte bunların belirlenme usulünün
açık olması lazım. Her sene belirlenmeli, sadece reçeteler değil tüm ciro
hesaba katılmalı, Bakanlık belirlemeli.
Serbest
eczane açmak veya serbest eczanelerde mesul müdür olarak çalışmak isteyen bir
eczacı, en az bir yıl müddetle hizmet sözleşmesine bağlı olarak mesul müdür
eczacı ile birlikte serbest eczanelerde yardımcı eczacı olarak çalışmak
zorundadır. Hastane eczanelerinde veya ikinci eczacı olarak serbest eczanelerde
en az bir yıl süre ile çalışanlar, yardımcı eczacı olarak çalışma şartını
yerine getirmiş sayılır. Yardımcı eczacıların, il sağlık müdürlüğü ve/veya
bölge eczacı odalarının denetimlerinde üç kez eczanede görevi başında
mazeretsiz olarak bulunmadığının tespiti hâlinde çalışma süresi kabul edilmez.
· Eczacılık öğrencilerinin zorunlu stajıyla
buradaki bir yılın eşzamanlı uygulanması adil değil. Yönetmelik’te, “tabi
olduğu mevzuat gereği zorunlu eczacılık stajını tamamlamış olan eczacılar
bakımından, Kanun’un 5. maddesindeki bir yıllık çalışma süresi aranmaz” maddesi
olabilir.
Yardımcı
eczacılara asgari ücretin bir buçuk katından, ikinci eczacılara da asgari
ücretin üç katından aşağı olmamak üzere taraflarca belirlenecek ücret ödenir.
Yardımcı eczacı ve ikinci eczacı çalıştırılması ile ilgili usul ve esaslar Türk
Eczacıları Birliğinin görüşü alınarak Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Madde 6 – Eczacılar aşağıdaki hallerde sanatlarını icradan
menedilerek kendilerine verilmiş olan ruhsatnameler Sağlık ve Sosyal Yardım
Vekaletince daimi olarak geri alınır:
A)
Ruhsatname almak için ibraz edilen evrakın hilafı hakikat olduğu ve bidayeten
eczacılığa mani bir halin bulunduğu resmen tahakkuk ederse;
B)
4 üncü maddedeki haller vukubulursa.
(Ek:
17/5/2012-6308/3 md.) Muvazaalı olarak eczane açıldığının tespiti hâlinde,
ruhsatname iptal edilir ve eczacı beş yıl süreyle eczane açamaz. Muvazaanın
eczacılar arasında yapılmış olması hâlinde, eczane açma yasağı hepsi hakkında
uygulanır.
· Muvazaanın tespiti konusunda Oda’ların bir
şekilde daha yetkili olması lazım. Eczacı, Oda-Kurum denetimine izin vermek ve
bu denetimi engellememekle yükümlü olmalı. Denetçiler ilaçların bulunduğu her
şeyi (kasa dahil) izne gerek olmadan doğrudan inceleyebilmeli. İlaç-reçete-rapor.
vs dışındaki banka hesap cüzdanı, ajandalar, not defterleri… gibi evraka da el konulabileceği
açıkça düzenlenmeli – ama bunlar izinsiz olmaz.
Madde 7 – Bir eczacı almış olduğu müsaadeden sarfınazar eder
veya iflasına yahut hacrine hükmolunur veya vefat eylerse ruhsatname sakıt
olur.
Madde 8 – Vefat eden veya hacredilen veya meslek ve sanatının
icrasından mütevellit devamlı malüliyete duçar olan bir eczane sahibinin karısı
veya kocası veya çocukları varsa eczanenin bunlar hesabına bir mesul müdürün
idaresi altında işletilmesine Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletince ruhsat
verilir. Bu suretle verilecek ruhsatnamelerden Harçlar Kanunununa göre harç
alınır.
Madde 9 – A) Bir eczanenin mesul müdür tarafından mahcur namına
idare edilmesi hacredilen eczacı hakkındaki hükmün ref'ine veya kendisinin
vefatına;
B)
Sanatın icrasından mütevellit malüliyet dolayısıyle bir eczanenin mesul müdür
tarafından idaresi malül eczacının ölümüne;
kadar
devam eder.
Ölen
bir eczacının karısı veya kocası veya çocukları namına mesul müdür tarafından
idaresi (5) seneyi geçemez.
Şu
kadar ki; ölen eczacının çocuğu bu müddetin hitamında reşit değilse reşit
oluncaya ve eczacı mektebine veya fakültesine girdiği takdirde bu tahsili
bitirinceye kadar devam eder.
· Beş yılın ne zaman başlayacağı mutlaka
düzenlenmeli. Sonra SGK sorun çıkarıyor. Vefat ile verese ruhsatı arasındaki
bir aya yakın zamana ilişkin ya ödeme yapmıyor, ya da yaptığı ödemeyi geri
istiyor.
Madde 10 – Vefat eden eczacının varisleri arasında, karı, koca
veya çocuk yoksa eczane bunların haricindeki mirasçılar tarafından nihayet bir
sene zarfında tasfiye edilir.
Bu
müddet içinde eczanenin bir mesul müdürle idaresi mecburidir.
Madde 11 – Bir eczaneyi devir veya satın alan kimse eczane açmak
için bu kanunda yazılı şartları haiz olduğu takdirde, namına ruhsatname
verilir.
Bu
satışlar Hükümet tabibinin huzuriyle ve noterlikçe yapılır.
Madde 12 – Devredilen veya satılan bir eczanede bulunan
uyuşturucu maddelerin satış ve devir muamelesinin mahallin en yüksek sağlık
amirine bildirilmesi ve istenilen malümatın verilmesi mecburidir.
Madde 13 – Bir eczacı eczanesini kapatmak veya nakletmek veya
eczanesinin unvanını değiştirmek isterse bir ay evvel mahallin en yüksek sağlık
amirine haber vermeye mecburdur.
Madde 14 – Aşağıdaki bentlerde gösterilen hususi eczanelerle
ecza dolaplarının açılmasına mahallin sağlık ve sosyal yardım müdürlüğü
tarafından usulü dairesinde müsaade verilir ve keyfiyet Vekalete bildirilir.
A)
İçindeki hastalara ilaç vermiye mahsus hastane ve buna benzer müesseselerin
eczaneleri;
B)
Yalnız fakirlere parasız ilaç verip hiçbir suretle para karşılığı reçete ile
ilaç imal etmeyen belediye ve hayır cemiyetlerinin eczaneleri;
C)
Eczane bulunmıyan yerlerde (Resmi veya serbest) eczacılar bulunmadığı takdirde,
resmi veya serbest tabiplerin veya kendi şubeleri dahilinde ilaç veren
veterinerlerin ecza dolapları;
D)
Eczanesi bulunan merkezlerden 10 kilometre uzak olup da müstahdemlerine ilaç
verilmesine lüzum görülen ziraat işletmeleri veya çiftlik veya sanayi
müesseseleri ve mümasili teşekküllerin sahiplerinin ecza dolapları.
(A)
ve (B) bentlerinde yazılı hususi eczanelerin bir diplomalı mesul müdür
eczacının idaresinde bulunması şarttır. Bu takdirde mesul müdürlere ait müsaade
veya ruhsatname Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletince verilir.
D)
bendinde yazılı çiftlik ve müesseselerde ecza dolabının açılması, ancak o
mahallerde ecza dolabının mesuliyetini deruhte edecek bir eczacı veya tabibin
bulunmasına bağlıdır.
Madde 15 – Serbest eczane bulunmıyan yerlerde bu kanunla
gösterilen umumi hükümlere tevfikan mesul müdür bulundurmak şartiyle belediye
veya özel idareler eczane açabilirler.
Madde 16 – 14 üncü maddenin (C) bendindeki ecza dolapları ile
15 inci maddede yazılı eczaneler hakkında verilen müsaade bu mahallerde bir
serbest eczanenin açılması halinde kendiliğinden hükümsüz kalır, ecza dolabı ve
eczane kapatılır.
Resmi
ve Devlete bağlı teşekküllere ait eczaneler, bu mahallerde serbest eczane
bulunmadığı takdirde bedeli mukabilinde halka ilaç satmaya veya tertip etmiye
mezundur.
Madde 17 – (Değişik: 17/5/2012-6308/4 md.) Eczane sahip ve mesul
müdürü iken askerlik hizmetini yapmak üzere silah altına alınanlar askerlik
hizmeti süresince; yüksek lisans veya doktora eğitimi alacaklar bu eğitim
süresince; milletvekili, belediye başkanı, Türk Eczacıları Birliği Başkanlık
Divanı üyeleri bu görevleri devam ettiği müddetçe eczaneye bir mesul müdür
atar.
Türk
Eczacıları Birliği Başkanlık Divanı üyelerinin eczanelerine atanacak mesul
müdürün maaş ve kanuni giderleri, Türk Eczacıları Birliği bütçesinden ödenir.
Madde 18 – Bir eczacının birden fazla eczane açması veya mesul
müdürlüğünü üzerine alması yasaktır.
Madde 19 – Bir eczane sahibi eczanesi dışında ilaç tertip
edemiyeceği ve mesleki dışında bizzat ticaret yapamıyacağı gibi öğretmenlikten
ve seçimle elde edilen vazifelerden başka bir iş de kabul edemez.
İKİNCİ BÖLÜM
Eczaneler
Madde 20 – Eczane binalarının kaç kısımdan mürekkep olacağı ve
laboratuvarların vasıf ve şartları ve içerlerinde bulunması lazım gelen alet ve
saire ve eczanenin dahili hizmetleri Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletince tayin
ve tesbit olunur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ecza ve kimyevi maddeler
Madde 21 – Müesseselerde bulundurulan Türk kodeksine dahil ecza
ve kimyevi maddeler Türk kodeksinde yazılı vasıf ve şartları haiz olacaktır.
Madde 22 – Ambalajları açılmış tıbbi ecza ve kimyevi maddelerin
saf olmamalarından ve iyi muhafaza edilmemelerinden eczane, ecza deposu ve
laboratuvar sahipleri ve mesul müdürleri mesuldür.
Madde 23 – Zehirli ve müessir eczanın muhafazası ve müstehlike
satışı bu husustaki kanun ve mevzuata göre yapılır.
Madde 24 – Reçete mukabilinde verilmesi meşrut olan ilaçların
reçetesiz verilmesi ve zehirli ve müessir maddelerin eczanelerde toptan
satılması yasaktır.
Madde 25 – Eczaneye imal edilmek üzere bırakılan reçetelerin
tadil veya tağyir edilmeden yapılması meşrut olup ilaçların ve reçetelerin
(Fiyatları üzerinde yazılmak suretiyle) alıcıya verilmesi Sağlık ve Sosyal
Yardım Vekaletince tesbit ve ilan olunacak esaslara göre yapılır. Eczanelerde
hazırlanan reçetelerin ilaçlarında görülecek hata ve saireden doğrudan doğruya
eczanenin mesul müdürü sorumludur.
Eczacılar
muhteviyatında yanlışlık olduğundan şüphe ettikleri reçetelerle kodekste yazılı
miktarlardan fazla eczayı ihtiva edip altı iki çizgi ile çizilerek ayrıca imza
edilmiş olmıyan reçeteleri müdavi tabip ile temas etmeden imal edemezler.
Ancak
müdavi tabip ile temas imkanı bulunmıyan hallerde reçeteyi kodekste yazılı
azami miktarlara göre yapmakla beraber keyfiyeti mahallin en yüksek sağlık
amirine bildirirler.
Madde 26 – (Değişik: 17/5/2012-6308/5 md.) Eczanelerde günlük reçetelerin kaydı, Sağlık
Bakanlığınca belirlenen usullere göre tutulur.
Madde 27 – Tabip veya veteriner hekimin adres ve diploma
numarasını açık olarak göstermeyen, resmi veya hususi hastane sağlık merkezi,
dispanser ve poliklinik yapan benzeri müesseselerin başlık ve poliklinik
numarasını taşımıyan, okunması güç, şifreli yahut kodekste yazılı dillerden
başka dille yazılmış reçeteler imal ve ihzar olunamaz.
Madde 28 – (Değişik: 17/5/2012-6308/6 md.) Beşerî ilaçlar,
Sağlık Bakanlığından ruhsatlı geleneksel bitkisel tıbbi ürünler; Sağlık
Bakanlığının iznine tabi olan homeopatik tıbbi ürünler, enteral beslenme
ürünleri dâhil özel tıbbi amaçlı diyet gıdalar ve özel tıbbi amaçlı bebek
mamaları münhasıran eczanede satılır.
İlgili
bakanlıktan izin, ruhsat veya fiyat alınarak üretilen veya ithal edilen gıda
takviyeleri, eczacılık ve ziraatta kullanılan ilaç, kimyevi madde ve diğer
sağlık ürünleri, veteriner biyolojik ürünler hariç veteriner tıbbi ürünleri,
kozmetik ürünler, kapsamı Sağlık Bakanlığınca belirlenen tıbbi malzemeler, anne
sütü ve beslenme yetersizliğinde kullanılan çocuk mamaları ile erişkinlerin
metabolizma bozukluklarında kullanılan tüm destekleyici ürünler ve Türk
Eczacıları Birliği tarafından çıkarılan bilimsel yayınlar eczanelerde
satılabilir.
· “Bu ürünlerin satışı, toptan olmamak
kaydıyla, internet veya mail-order gibi alternatif yöntemlerle de yapılabilir.”
(Eczanelerin ilaç satışı-kampanya-reklam vs. yapmamak kaydıyla web sitesi
kurması caiz olmalı.)
Madde 29 – Acil tedavide kullanılan ve Sağlık ve Sosyal Yardım
Vekaletince tayin ve tesbit olunan maddelerin piyasada mevcut olduğu takdirde
eczanelerde bulundurulması mecburidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teftiş
Madde 30 – Eczanelerle ecza depoları ecza ticarethaneleri ve
ecza imalathaneleri ve laboratuvarları Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletinin
murakabesi altında olup her zaman teftişe tabidirler.
Bunların
senede en az iki defa teftişi mecburi olduğu gibi lüzum görüldüğü sair
zamanlarda dahi teftiş olunur.
·
“Bağlı bulunan eczacı odasının yapacağı
denetime ilişkin haklar saklıdır.”
Madde 31 – Teftiş, sağlık müfettişleri veya sağlık müdürleri ve
yahut Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaleti veya müdürlüğünce tensip edilecek resmi
tabipler tarafından yapılır.
Madde 32 – Teftişe memur olarak müesseseye gelen ve
hüviyetlerini ispat eden salahiyet sahibi memura ecza müessesesinin her
tarafını ve defterlerini ve alet ve edevatı ile ilaçlarını göstermeye ve
teftişe mütaallik olarak istenilen bütün malümatı vermeye müessese sahibi veya
mesul müdürü mecburdur.
Madde 33 – Müfettiş veya salahiyet sahibi memur tarafından
teftiş esnasında görülen bozuk, mağşuş veya gayrisaf ecza ve kimyevi maddeler
imha ve bir zabıt varakası yapılarak teftiş varakasına raptolunur. Ancak bu
nevi eczanın imhasına eczacı tarafından itiraz edilirse bu gibi maddelerden
alınacak üç nümune eczacı ve teftişi yapan memur tarafından beraberce
mühürlenerek bir nümune eczane veya laboratuvarda bırakılır, diğer ikisi resmi
bir tahlil müessesesine gönderilir. Eczacının bu muameleden kaçınması halinde
de keyfiyet bir zabıtla tesbit olunur. Aynı maddenin geri kalan kısmı
mühürlenerek imhası tehir ve kullanılması tahlil neticesine kadar menedilir ve
teftiş varakasına kaydolunup keyfiyet Vekalete bildirilir. Resmi tahlil
müessesesinden alınacak cevaba göre karar vermek Sağlık ve Sosyal Yardım
Vekaletine aittir. Teftişi yapan memur bazı maddelerin bozuk, mağşuş ve
gayrisaf olduğundan şüphe ederse aynı suretle muamele yapar.
Madde 34 – Teftişten dolayı vakı olacak şikayetlerin mercii
Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Müteferrik hükümler
Madde 35 – (Değişik: 17/5/2012-6308/7 md.) Eczanenin hizmet
verdiği saatlerde mesul müdür eczacı, varsa ikinci eczacı ve yardımcı
eczacılar, görevi başında bilfiil bulunmak mecburiyetindedir.
Hastalık
ve sair mazeretlerle eczanesinden yirmi dört saatten fazla süreyle ayrılmak
zorunda kalan eczacı veya mesul müdür keyfiyeti il sağlık müdürlüğüne bir yazı
ile bildirir. Ayrılış müddeti on beş güne kadar devam edecekse eczaneye varsa
ikinci eczacı, yoksa il sağlık müdürlüğüne bildirilmek koşulu ile eczanesi
bulunmayan bir eczacı, yoksa mahallin serbest tabibi muvafakatleri alınarak
nezaret eder. Ayrılış müddeti on beş günü aştığı takdirde eczaneye mesul müdür
tayini zorunludur. Aksi takdirde eczane kapatılır. Şu kadar ki, birden fazla
sayıda eczane bulunan yerlerde eczacının talebi ile iki yılı geçmemek üzere
eczane kapalı tutulabilir.
Madde 36 – Tabiplerin tertip ettikleri reçeteleri hazırlamak ve
muhteviyatlarını müracaat sahiplerine temin etmek üzere birden fazla eczanenin
bulunduğu yerlerdeki eczanelerin gece ve pazar nöbetleri, mahallin en yüksek
sağlık amirinin tensibiyle halkın ihtiyacını temin edecek surette tanzim
olunur.
Gerek
nöbet ve gerekse tatil zamanları için verilecek emirlere eczacıların tabi
olması mecburidir.
Madde 37 – Tabiplerin; eczanelerde hasta kabul etmeleri
yasaktır. Ancak kaza ve ani bir tehlikeye uğrayarak eczaneye gelen veya
getirilen kimselerin ilk tedavisinin yapılması caizdir.
Madde 38 – (Mülga: 17/5/2012-6308/8 md.)
Madde 39 – Eczanelerde ihzar edilen reçetelerde yazılı ilaçların
fiyatlarını tesbit için en geç bir sene zarfında Sağlık vs Sosyal Yardım
Vekaletince bir tarife yapılarak usulü dairesinde ilan edilir.
Bu
tarifeler en az senede bir defa tetkik edilerek lüzum görülürse tadil ve aynı
şekilde ilan olunur.
İlaç
fiyatları hakkındaki şikayetlerin tetkiki Sağlık ve Sosyal Yardım Vekaletine
aittir. Yapılan tetkik sonunda tarife üstüne çıktığı anlaşılanlara yazılı ihtar
yapılır. İki yazılı ihtara rağmen bu hareketlerine devam eden eczacılar
hakkında mahkemece 44 üncü madde hükmü tatbik olunur.
ALTINCI BÖLÜM
Cezalar
Madde 40 – (Değişik birinci fıkra: 23/1/2008-5728/168 md.) Bu
Kanunda yazılı usullere uygun olarak ruhsatname almaksızın eczane açanlar üç
aydan bir seneye kadar hapis ve yüz günden az olmamak üzere adlî para cezasıyla
cezalandırılır.(1)
(Değişik
ikinci fıkra: 23/1/2008-5728/168 md.) Eğer fiil eczacılık yapmak hakkını haiz
olmayanlar tarafından işlenirse, verilecek cezalar yarı oranında artırılır.
· Muvazaa yapanların da bu maddede
değerlendirilmesi gerekirdi. Açanlar değil işletenler de ceza almalıydı.
“…ruhsatname almaksızın veya muvazaa yaparak eczane açanlar veya işletenler…”
Her
iki halde de mahkeme kararına hacet kalmaksızın bu gibi yerler mahallin en
yüksek sağlık amiri tarafından derhal kapatılır.
___________________
(1) 17/5/2012 tarihli ve 6308 sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile bu
fıkrada yer alan “1 inci maddede sayılı yerleri” ibaresi “eczane” olarak
değiştirilmiştir.
Madde 41 – (Değişik : 23/1/2008-5728/169 md.) Bu Kanunun 1 inci
maddesinde sayılan yerlerde ambalajsız veya ambalajı açılmış olarak bozuk veya
zamanı geçmiş veya mağşuş veya gayrisaf ilaç ile ambalajlı olsa bile zamanı
geçmiş ilaç bulunduran kişiye, fiili Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza
sorumluluğunu gerektirmediği takdirde, beşyüz Türk Lirası idarî para cezası
verilir. Ayrıca, bu ilaç ve sair ecza maddesine elkonularak imha edilmek üzere
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.
Madde 42 – (Değişik : 23/1/2008-5728/170 md.) Bu Kanunun 1 inci
maddesinde sayılan yerlerde ilaç halinde ihzar, imal veya tertip edilmemiş olan
bozuk veya mağşuş ecza ve kimyevi maddeler bulunduğu takdirde, bunlara el
konulup usulüne uygun şekilde yok edilmekle beraber bu yerleri bizzat idare
eden eczacı ile bu Kanunda yazılı sebeplerle eczacının bulunmaması halinde bu
yerlerde mesul müdürlük yapanlara bin Türk Lirasından üçbin Türk Lirasına kadar
idarî para cezası verilir.
Madde 43 – (Değişik birinci fıkra: 23/1/2008-5728/171 md.)
Zehirli veya kimyevi maddelerle tıbbî ecza ve müstahzarların müsaadesiz
satılması yasaktır. Bunları müsaadesiz satan veya satmak üzere dükkanında
bulunduranlar Türk Ceza Kanununun 193 üncü maddesine göre cezalandırılır.
Ancak
eczanesi bulunmıyan yerlere munhasır olmak üzere Sağlık ve Sosyal Yardım
Vekaletince tesbit ve ilan edilecek müstahzarlar bu hükümden müstesnadır.
Madde 44 – (Değişik : 23/1/2008-5728/172 md.) Bu Kanunda yazılı
olan yasaklara ve mecburiyetlere muhalif hareket edenlere, fiilleri suç
oluşturmadığı takdirde ve bu Kanunda özel hüküm bulunmayan hallerde ikiyüz Türk
Lirası idarî para cezası verilir.
Madde 45 – (Değişik : 23/1/2008-5728/173 md.) Eczaneyi işletmeye
başladıktan sonra mazeretsiz olarak ve mücbir sebepler dışında eczanesi olan
yerlerde otuz gün, olmayan yerlerde on gün müddetle eczanesini kapalı bırakan
veya teftiş sırasında görülen noksanların tamamlanması için yapılmış iki yazılı ihtara riayet etmeyen
eczacılara, beşyüz Türk Lirası idarî para cezası verilir.
Bu
Kanunda yazılı olan idarî para cezaları mahallî mülkî amir tarafından verilir
Madde 46 – Eczacılar ve Eczaneler hakkındaki 964 sayılı kanunla
buna zeyil 5320 sayılı kanunun hükümleri mülgadır.
Geçici Madde 1 – 964 sayılı kanunun 51 inci maddesinden istifade ile
eczanelerde hasta kabul ve muayene suretiyle icrayi tababet eyliyen doktorlar
işbu kanunun yayını tarihinden itibaren bir ay içinde muayenehanelerini eczane
dışına nakle mecburdurlar.
Geçici Madde 2 – Lozan Sulh Muahedesine göre Türkiye'de eczacılık
etmek müsaadesini almış olan eczane sahibi yabancı eczacılar bu kanun hükümlerine
riayet etmek şartiyle sanatlarını icraya devam ederler.
Geçici Madde 3 - (Ek: 17/5/2012-6308/9 md.) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği takvim yılında eczacılık yapma hakkını haiz eczacılar ile eczacılık
fakültelerinde okumakta olan ve okumaya hak kazanmış bulunanlar hakkında, bir
defaya mahsus olmak üzere nüfusa göre eczane açılmasına ve nakline dair
sınırlamalara ve yardımcı eczacı olarak çalışma zorunluluğuna ilişkin hükümler
uygulanmaz. Bu kimseler, sahip ve mesul müdürlüğünü yaptıkları eczaneleri bir sefere
mahsus olmak üzere devredebilirler.
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihte serbest eczanesi bulunan eczacılar, bir
defaya mahsus olmak üzere herhangi bir kısıtlamaya tabi olmaksızın eczanesini
bulunduğu ilçe dışına nakledebilir ve devredebilir.
· Peki kanun yürürlüğe girdiği zaman eczanesi
olup ve kapatıp, sonradan yeniden açmak isteyenler? Bana göre, kapatıp
açtıklarında bir kerelik haklarını kullanmış olmamalılar, ama kanun bu konuda
net değil. Yönetmelik’te düzenlenmeli. Artı, bir kereye mahsus meselesi de o kadar komik duruyor ki. Başka yere tayin olamazsınız. İş yapmayan eczanenizi kapatıp iş yapan bir yere taşınamazsınız. Çocuğunuz başka bir şehre giderse onunla gitmeyi düşünemezsiniz, rahat bırakın çocuğu. Bir ilçenin sınırına çok yakınsanız, eczanenizi yolun karşısına taşıyamazsınız çünkü öbür ilçenin sınırına giriyor... Gibi.
Geçici Madde 4 - (Ek: 17/5/2012-6308/9 md.) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelik,
Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren altı ay içinde Sağlık Bakanlığınca
hazırlanarak yürürlüğe konulur.
Madde 47 – Bu kanun neşri tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 48 – Bu kanun hükümlerini Sağlık ve Sosyal Yardım ve Adalet vekilleri
yürütür.
YIL 1983 ve Turkiye de ilk defa yabanci turistlere gonullu rehberlik yaparak bu saye de ben de Turkiye yi yakindan tanimaya calisiyordum.Turistlerin bana en cok sordugu sorulardan birini anlatmak istiyorum: 'Bukadar cok eczane var ve bunlar ne is yapiyorlar?' onbinlerce kahvehane,camii ve lokantalarin cokluguna az da olsa bir anlam verebiliyordular fakat EZCANELErin coklugunu anlamakla zorlaniyordular. Ayrica bazilari bunlarin kacak olup olmadigini soruyordular.O yillarda meshur olan bakkal dukkanlari gibi oldugunu dusunenler de vardi...Onlara verdigim cevap suydu;' Turkiye de parasi olan herkes lokanta,bakkal dukkani ve kahvehane acabilir ve bunlar icin bir kisitlama da yoktur.Devlet buna asla karismaz da.Eczaneler de ayni oyledir ve eline bir diploma geciren istedigi yerde istedigi kadar da eczane acar.Dahasi bu eczanelerden sorgusuz sualsiz cuvallar dolusu tarihi gecmis yada gecmemiz ilac alip daha sonra da bu tarihleri gecenleri tukenmez kalemle degistirip 2-3 ay yenileyip ilac kutusu satilincaya kadar ve ustunde surekli tarih uzatmaya yazacak yer kalmayincaya kadar da bakkallarda vatandasa satabilirsiniz'Kimse bana inanmamis ve DALGA gectigimi dusunmustuler.'Bukadar da olmaz' diyen Belcikali vatandasa' Gel sana bir cuval alayim ve bir de liste vereyim sen git eczaneye bir dene' deyince Belcikali'hayir yapamam'diye cevap verdi....Daha sonra ki yillarda bazi ozellikle bazi modern sokaklarda eczanelerin bit gibi uremesini gorunce bazi sokaklarda sayim yaptim ve gordum ki 30- 40 eczane var...Avrupa da 100 bin kisilik bir sehir de ki eczane sayisina baktim devlet her mahalleye bir eczane vermis ve vatandas sadece kayitli oldugu eczaneden ilac alabilir.Boyle bir sehir de ki eczane sayisi 8 idi.oysa biz de kucucuk bir ilce de ( 10 bin nufus)10 dan fazla eczane var...Baska bir onemli konu ise; Yurt disinda yasarken bas agrisi cekiyordum ve ev doktoruma gidip durumu anlattim.Kesin bir bilgi edinceye kadar bana sadece 4 adet basit agri kesici paracetemol yazdi.Bu recete ye tabii.Oysa Turkiye bu gibi ilaclari gidin umumi WC gorevlilerine size daha fazlasini satar ya da verir...
YanıtlaSil